Musiikin tallennusvälineiden lyhyt historia

Keskustelut Artikkelikeskustelut Musiikin tallennusvälineiden lyhyt historia

  • Kirjoitus
 
  • vastauksia
      Panjo
      Osallistuja

      Ehkä hieman aiheen vierestä suosittelen lämpimästi vierailua Varkaudessa sijaitsevassa Mekaanisen musiikin museossa, mekaanisenmusiikinmuseo.fi

      Museossa on laaja kokoelma laitteita, joilla voi tuottaa (soittaa?) musiikkia ilman elävän muusikon läsnäoloa tai nykyaikaisia äänitteitä. Ällistyttävää miten nerokkaita tapoja on jo yli 150 vuotta sitten ollut musiikin kuunteluun!

      Ylläpito saa poistaa kommenttini mikäli tässä on liiaksi mainostuksen makua. 😉

      0
      0
      Juha Metsäkallas
      Osallistuja

      Tämä aihe tuli esille tällä viikolla Turun alkeiskurssilla, ja vastausta pohdimme jatkokurssilla. Silloin tuumimme, että aŭdigi voisi olla hyvä, mutta nyt kun olen tätä hieman mutustellut, eikö aŭskultigi, “tehdä kuunnelluksi”, ole parempi?

      0
      0
      Juha Metsäkallas
      Osallistuja

      Ai niin, mainittujen verbien rektiot voisivat olla

      • aŭdigi ion por iu
      • aŭskultigi ion al iu

       

      0
      0
      Juha Metsäkallas
      Osallistuja

      Meninpä kysymään aiheesta Discordin Esperanto-ryhmässä, jossa venäjää äidinkielenään puhuva esitti nuo edellä mainitsemani rektiot. Mielenkiintoisen näkökulman esitti mandariinikiinaa äidinkielenään puhuva, joka totesi seuraavaa.

      Verbiä 演奏, ensō, käytetään hänen mukaansa, kun itse soittaa instrumenttia. Hän kääntäisi tämän esperantoksi ilmaisulla prezenti (per muzikinstrumento).

      Verbiä 播放, bòfàng, käytetään hänen mukaansa silloin, kun musiikkia saatetaan kuultavaksi, tapahtuipa tämä sitten radion välityksellä tai äänilevyltä. Hän kääntäisi tämän esperantoksi ilmaisulla ludi (muzikon per disko/poŝtelefono).

      0
      0
 
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.