Avainsana: riismo

Riita Cory Doctorowin kirjan käännöksestä

Libera foliossa on noussut riita kirjasta, jonka Esperanto-Asocio de Britio (EAB) on  juuri julkaissut. Kirjan on alunperin kirjoittanut englanniksi kanadalainen tieteiskirjailija Cory Doctorow, joka on tullut tunnetuksi tekjijänoikeuksien vapauttamisen puolustajana ja sitä kautta Creative Commons ‑järjestön kannattaja. Doctorow julkaisi vuonna 2008 kirjan nimeltä Little brother, joka on suora viittaus orwellilaiseen isoveli valvoo ‑meininkiin.  En tiedä, onko kirjaa käännetty suomeksi….

Seksa malsimetrio

mitä mieltä minä olen?

Mitä mieltä minä olen? Koko ongelma­­­vyyhden taustallahan on havainto ns. seksa malsimetriosta eli siitä, että jotkin kanta­­­sanat viittaavat lähtö­­­kohtaisesti mieheen ja että naisen osoittamiseksi niihin täytyy lisätä jotain. Päätteen -in käyttö ammatti- ym. nimikkeiden kohdalla, siis esim. instruistino (opettajatar), kuulostaa niin vanhan­­­aikaiselta, että häkellyn siitä aina, kun kuulen sitä käytettävän nyky­­­ajasta puhuttaessa (esim. Pola retradio…

Seksa malsimetrio

mitä ratkaisuja on esitetty?

Mitä ratkaisuja on esitetty? Mainittuihin ongelmiin on vuosien saatossa esitetty eri­laisia ratkaisuja, jotka on tähdätty korjaamaan yhden tai useamman edellä mainitsemani kohdan. Esittelen joitakin, en siis taatusti kaikkia, ratkaisu­­­ehdotuksia mielestäni sopivassa järjestyksessä. Varsinkin ongelmaan n:o 1 eli suku­puoli­­neutraaliksi yksikön kolmanneksi persoona­­­pronominiksi on olemassa liuta ehdotuksia (hi-, oni-, tiu-ismoj ktp.), joita en tässä käy luettelemaan, vaan…

Seksa malsimetrio

mikä onkaan ongelma?

Erilaisilla esperanto­­­­­foorumeilla nykyään toistuva aihe on ns. seksa malsimetrio eli miksi jotkin kanta­­­­sanat oletetaan miespuolisiksi, joista muodostetaan naispuoliset vastineensa päätteen -in avulla. Miksi suku­­­­puolia kohdellaan eri­­­­arvoisesti? Miksi kaikille ihmisille soveltuvaksi tarkoite­tussa kielessä rajoitutaan hetero­­­­normatiiviseen kielen­­­­käyttöön ja näin toisinnetaan (materniaalis)­patriakaalisia valta­­­rakenteita?